Tuesday, February 22, 2005

.: Tinggal lah..... :.

Urusan pengebumian atuk harus diselesaikan pagi ini. Pagi-pagi lagi aku dan keluarga sudah berada di hospital. Jenazah atuk akan dikafankan di hospital. Sempat kukucup dahi atuk buat kali terakhir sebelum kafannya disempurnakan oleh Pak Arif. Perjalanan ke kampung terasa begitu dekat tidak seperti selalu. Mungkin Allah memudahkan perjalanan bagi kami.Jenazah di sembahyangkan di masjid sebelum dibawa ke tanah perkuburan. Ramai yang menziarahi atuk buat kali terakhir di masjid. Dan aku tidak mampu menahan air mata dari terus mengalir. Aku dan keluarga mengiringi jenazah atuk hingga ke tanah perkuburan. Aku berdiri di depan pusara atuk sewaktu mereka mengambuskan atuk di dalam liang lahat. Talkin dan doa dibaca. Aku begitu sebak. Selesai sudah urusan pengebumian atuk, aku dan keluarga mengambil kesempatan melawat kubur arwah opah, acik, ayahngah, nyang dan keluarga terdekat. Alfatihah ku hadiahkan buat mereka. Hampir jam 12.00 tengahari kami melangkah meninggalkan atuk yang baru berada di alam baqa'. Tinggal ya tok.. pah, acik dengan ayahngah dah lama tunggu.... Innalillahi wa inna ilaihi roji'un.

No comments: