Friday, July 29, 2005

.: Nukilan Untuk Aku :.

Manusia lahir ke bumi dengan pelbagai amanah dan juga kehendak yang dipikul bersama dengan nafsu yang segar dan syaitan yang terpilih bersama dengan panduan Al-Quran dan Sunnah Nabi beserta hadis yang cemerlang. Bayi yang berjanji sebelum lahir pun akan turut menangis bila melihat sahaja bumi dan dunia yang bakal menjadi medan perjuangannya, Mengapa perlu menangis kata penciptaNya , aku takut dan insaf katanya, maka syaitan terus menerpa dan berkata selamat datang ke dunia nafsumu, berbahagialah dengan pemberianku, dan ibu pun merangkul dan mencium serta bapa pun mengangkat dan bertakbir seraya mengamat ke cuping telinga bayi itu.

Oleh itu bila sudah dewasa bayi yang kecil tersebut sudah melangkah pelbagai dugaan dan cabaran serta godaan namun sejak umur 1 hari hingga kini ada yang telah melakukan 100 kali kesalahan dan kemungkaran berulangan tanpa disedar tanpa diragui. Jadi mengapa perlu menangis wahai dewasa yang dulunya kecil tapi kini sudah dewasa. Mengapa perlu kesal dan mengapa perlu mengasingkan diri, bangunlah dari kealpaan dan kejahilan wahai saudaraku, wahai kawanku, wahai keluarga ku dan wahai diriku, kerana tidak lama lagi dunia akan menjadi hancur sepertimanalah hancurnya kita pada tanah dan bumi.

Wahai manusia, dunia akan hilang dan akhirat akan menjelma. Pasti dia menjelma dan PASTI KITA AKAN MENEMPUHINYA SERTA PASTI KITALAH PENGHUNINYA.

Antara Kehidupan Dan Kematian, yang manakah menakutkan ? Antara Mata Dan Hati, yang manakah lebih benar ? Apakah kita masih membina titian di atas sungai yang kering ? Apakah kita memijak bumi sedangkan fikiran kita bagaikan cermin. Kemanakah arah langkah, dimanakah arah ummah ? Jangan sesekali kita reba. Bagaikan luka yang sudah bernanah.

Manusia takut bila kaya, Manusia berani bila miskin, Manusia buta bila berilmu, Manusia beriman bila cetek, Manusia sombong bila tinggi, Manusia rendah bila berpeluh, Manusia berakal bila susah, Manusia bernafsu bila mewah, Manusia jahil bila beragama, Manusia celik bila asyik keduniaan, Manusia mengejar keduniaan tapi kematian menungu di pengakhiran. Bila mana manusia sujud di waktu malam, siang ataupun tidur, mungkin tidak dikala tidur, apabila Dia memanggil kita pulang, maka dunia ini kita tinggalkan. Cukupkah bekalan kita di sana nanti ?

1 comment:

jamrihusen said...

jln-jln & singgah jap kat yr blog.
leave the comment so u'll know i was read yrs